طراری به شیوه پست مدرن
به صرف موز و اسکناس به گالری محسن دعوت شدم .چیزی از نمایشگاه نمی دانم حدس می زنم که این عنوان مربوط به یک چیدمان یا اجراست.پله های گالری مملو از برگه های تبلیغاتی ارزان قیمت است.تاریکی فضا وصدای موزیک جاز،من را یاد کلوپ های شبانه فیلم های خارجی می اندازد.منتظر یک غافلگیری ،وارد می شوم و اتفاقن غافلگیر هم می شوم.در و دیوار ترو تمیزگالری محسن به شیوه ای قابل پیش بینی تخریب شده اند وتمام فضای آن پوشیده از آثار گرافیتی به صورت نقاشی ،حجم و چیدمان است وامضای خالق آثار عنوانی است که اخیرن وجودش بر درودیوار شهردرفضای مجازی سر و صدای زیادی بیشتری به راه انداخته.عنوان گرافیتی بیش از این که یک سبک اجرادرنقاشی دیواری به شمار بیاید زمینه یک مفهوم است که نحوه پیدایش آن در نوع متفاوتی از طرز تفکروزیست هنرمند به لحاظ محتوا وشکل اجرای آن دررسانه های دیگر همچون موسیقی ،ادبیات وسینما ریشه دارد.سابقه نقاشی گرافیتی درغرب مربوط به دهه های 70 و80 میلادی است.جذابیت آثارگرافیتی تضاد دوگانه مفهومی است که در طول سالیان متمادی برای نوع بشر وجود داشته .تضاد میان خیر وشرکه به نوعی قهرمان وضد قهرمان را تولید می کنند .مفهومی که در ادبیات کهن ایران ،به واژه طرار به صورت نمونه ای از آن می توان اشاره کرد یا مشابه خارجی آن همان رابین هود است.طرار زندگی معمولی خود را دارد اما به نفع آسیب دیدگان اجتماع و فقرا از دیگران دزدی می کنند .عمل ایشان مغایر قانون است اما مردم فرودست ایشان را دوست دارند.گرافیتی کارها اغلب به دور از چشم دیگران آثارخود را در فضاهای شهری خلق می کنند،طراری ایشان به شیوه ای پست مدرن اجرا می شود!!.آثار ایشان مفاهیم اعتراضی اجتماعی یا سیاسی را دنبال می کند وسبک وسیاق زندگی این افراد ویژگی های خاص خود رادارد.برای ایشان فروش یا ماندگاری اثراهمیتی ندارد وغالبن ناشناس هستند.نمونه بارز یکی از همین هنرمندان ،فردی انگلیسی تبار است که به نام بنکسی شهرت دارد.بلک هندز خالق آثار به نمایش در آمده در گالری محسن که چند اثرتاثیر گذار وبا کیفیت وی در رسانه های اجتماعی به صورت گسترده ای بازتاب داشت در این نمایشگاه به حد ممکن ،ساختار و ویژگی های مفهومی آثار خود را به آثاری سطحی ،شعاری و دم دستی تقلیل داده .ازمواردی که وی پیکان تیز اعتراض و نقد خود را به سمت ایشان گرفته .سیستم بازار هنر ،بچه معروف های هنرهای تجسمی ودست های پشت پرده این بازار ،معروف به پدر خوانده هستند.آثاربلک هندز در این نمایشگاه با دو چالش اساسی روبه روست اول ماهیت رفتار خود به عنوان هنرمند گرافیتی که با نمایش آثارش در یک گالری، هرچند مخروب ،رویکردی مشابه همان هنرمندانی را داشته که جهت تیز پیکان نقد را سمت ایشان نشانه رفته .نمایش آثار بلک هندز توسط خود وی بر خلاف منش مفهوم گرافیتی است .بر این اساس شهرت ،توجه وقابلیت خرید و فروش آثار مغایر رسالت در پیش گرفته هنرمندگرافیتی به نظر می رسد . گویا وی با این عمل در جستجوی تطهیر خوددرمقابل مخالفین اش در مواجهه با نوع نگرش وبرخورد با مسایل سیاسی و اجتماعی ،برآمده .مورددوم نحوه باز نمایی سوژه های مورد نقد می باشد که با ارجاعاتی رو و مستقیم به آسانی قابل تشخیص هستند واین شناسایی سهل در خدمت به نقدو چالش کشیدن تفکرومفهوم سوژه ها نبوده و کمکی به ایجاد گفتگو در این راستا با مخاطب نمی کند .کما این که بخشی از این رویداد به جهت ارائه در گالری و عدم ایجاد التقاط با بخش دیگری از جامعه به صورت عام یا خاص در جهت رساندن پیام مورد نظر هنرمند الکن وعقیم مانده .اگر فرض بگیریم که هنرمند نسبت به دو2 رویکرد اشاره شده ادراک داشته و رفتار وی در جهت آگاه سازی دیگر هنرمندان صورت گرفته، باز هم عدم اطلاع رسانی و نمایش یک روزه این مجموعه بخش عمده ای از هنرمندان تازه نفس و غیر معروف را کماکان از در ک و دریافت این پیام بی نصیب گذاشته.با تمام این اوصاف پی گیری دغدغه های به نمایش در آمده از سوی هنرمند به شرط غیر کپی بودن و دارا بودن ایده های خلاق می تولند دریچه جدیدی رادر زمینه مفهوم این شیوه در بلند مدت به روی هنرمندان و دیگر مخاطبین گشوده وتابوی قهرمان پروری متکی به رفتار هنرمند را بشکند.هنر گرافیتی هنری جوان ونوپا در ایران است که اعتراض و نقد یکی از قابلیت های بالفعل آن محسوب می شود.نقد صریح ،بی واسطه و متکی به مضامین قابل درک تصویری،که وجودش برای تعالی فرهنگ و هنر جامعه به شدت احساس شده وجای آن در هاله از ابهام کماکان در حوزه های مختلف خالی است.
Comments